Team VDW Motorsport pakt 2de plaats in klasse in Belcar Finals in Zolder.
De laatste race van het Belcar Endurance Championship 2017 werd verreden op het mooie Limburgse asfaltlint van Circuit Zolder. Ondanks we midden oktober optekenden, werden alle supporters en rijders verwend op een prachtig nazomerweekend met temperaturen boven 20 graden en een staalblauwe hemel.
Tijdens dit raceweekend werd ook de finale race van het Europees Nascar kampioenschap gereden op Circuit Zolder waardoor er een prachtig spektakelweekend op de agenda stond die veel volk op de been bracht om te genieten van een zonnig weekend bomvol spannende races. Uiteraard tekende Team VDW Motorsport present voor deze race én kwam er met veel ambitie aan de start om het Belcar-kampioenschap in schoonheid af te sluiten.
In Belcar klasse 4 stond Team VDW Motorsport, na de mooie punten door de klassewinst tijdens de 24 Hours of Zolder, op een tweede plaats in de klasse, na de leidende en veel snellere BMW M3 GTR van Comparex Racing by EMG Motorsport.
Team VDW Motorsport stond op 20 punten van de leidende BMW M3 GTR, echter waren er nog 25 punten te verdienen in dit laatste weekend. Op papier kon VDW Motorsport nog kampioen worden in Belcar klasse 4, maar daar ging het team niet van uit, want dat zou betekenen dat de BMW van Comparex Racing zou moeten uitvallen en VDW Motorsport de klasse diende te winnen. En uiteraard wensen we niemand toe tijdens de race uit te vallen. Maar het bracht wel een zekere spanning naar deze finale race van het kampioenschap.
Voor deze finale race (een wedstrijd over drie uren met twee verplichte pitstops) werd er gekozen voor het pilotentrio Edwin Beyers, Nico Vangeel en Pascal Deckers. Ron Van de Water bleef voor deze race langs de pitmuur om alles in goeie banen te leiden, samen met team chef Peter en chief mechanic Jo.
Op zaterdag stonden de qualificaties op de agenda. Deze werden gereden door Edwin en Pascal. Nico moest omwille van professionele reden verstek geven voor deze qualificatiesessie.
De BMW Z3M van Team VDW Motorsport werd opnieuw in optima forma voorbereid en qualificaties verliepen naar verwachtingen. Er werd geopteerd om geen nieuwe slicks te monteren voor deze sessie, maar deze te sparen voor de race op zondag, waardoor de Z3M eerder onrustig (in)stuurde. Niettegenstaande konden de piloten redelijke rondetijden optekenen waarbij Pascal een 1’48”4 op de tabellen zette op het einde van de sessie. Dit resulteerde in een 3de positie in de klasse voor de startgrid op zondag en een 25ste plaats algemeen.
Tijdens deze qualificatiesessie had een racewagen olie op het circuit verloren, hetgeen leidde tot enkele zware incidenten. Zo ging o.a. ook de BMW M3 GTR van Comparex Racing, die aan de leiding stond in de Belcar klasse 4, vrij stevig van de, met zware schade tot gevolg. Zou deze wagen nog aan de start kunnen komen op zondag ?
Op zondag was het dan raceday… de dag had alles om spannend te worden. Wat kon Team VDW Motorsport tijdens de finale race van het Belcar-kampioenschap nog realiseren ? De mannen van Comparex Racing hadden ondertussen hard doorgewerkt aan hun BMW M3 GTR en kregen deze weer startensklaar voor de race. Dit is ook wat Team VDW Motorsport verwacht had en hen ook gegund had. Kampioen word je liefst op het asfalt en niet omdat een concurrerend team niet aan de start kan komen.
Op zondagvoormiddag werden nog de finale voorbereidingen gemaakt door Peter en Jo, om de BMW Z3M in de beste omstandigheden deze laatste race te laten aanvatten. Verder werden ook nog afspraken gemaakt qua aanpak tijdens de race. Pascal zou de start nemen, gevolgd door een stint van Nico en Edwin zou dan de laatste stint van het seizoen voor zijn rekening nemen.
Na de middag begon de spanning te stijgen en werd het tijd om richting startgrid te vertrekken. Pascal vertrok richting startgrid met een set nieuwe banden onder de Z3M. Na de formatieronde kon Pascal een prima start nemen en in de eerste bocht reeds wat concurrenten inhalen en zo aansluiten bij een snel “treintje”. De rondetijden ging snel naar beneden en Pascal slaagde erin om mooi op te klimmen in het klassement met constante rondetijden. Een oliespoor vanop de Sacramentsheuvel richting de Villeneuve-chicane zorgde ervoor dat alle piloten niet op de ideale rijlijn konden racen, en elk wat tijd per ronde moesten toegeven. Na een dik uur racen kwam de Z3M de pitlane binnen en gaf Pascal het stuur over aan Nico, ondertussen stonden we 15de in algemeen klassement en 2de in de klasse, het bleef erg spannend. De linkervoorband werd vervangen waardoor de pitstop wat meer tijd nodig had dan voorzien. De bandenslijtage aan de linkervoorband blijft een gegeven waar Team VDW Motorsport richting volgend seizoen iets moet op vinden.
Nico reed een prima stint en kwam reeds na enkele ronden in een goed tempo en slaagde erin erg mooie rondetijden op de tabellen te zetten. Bij het uitsturen van de Villeneuve-chicane ging Nico echter iets te vroeg op het gas waardoor de Z3M uitbrak, rondging en van de baan gleed. Gelukkig werd er niets geraakt, maar Nico moest wachten vooraleer zijn weg verder te zetten gezien het vele verkeer op dat moment. Nadien kwam Nico snel terug in zijn snel ritme en kon op zijn beurt weer mooi opklimmen in het klassement met foutloze rondjes. Wederom een mooie rijbeurt voor Nico die nog maar voor de tweede keer tijdens een race achter het stuur van de Z3M zat.
Op zo’n 40 minuten voor het einde van de race nam onze ervaren piloot Edwin het stuur over van Nico voor de laatste stint van het raceseizoen met de opdracht de BMW M3 van Euroracing, die op dat moment op de derde plaats in onze klasse lagen, voor te blijven. Gezien de beperkte voorsprong op de derde plaats werd er beslist geen banden meer te vervangen en moest Edwin met banden, die reeds het beste gezien hadden, het circuit op. Edwin reed, ondanks deze moeilijke omstandigheden, constante rondetijden en slaagde erin om de voorsprong op de derde in de klasse te vergroten. De eerste plaats in de klasse was veel te ver weg, dus Edwin had de opdracht om de Z3M heelhuids aan de finish te brengen en de tweede plaats te bestendigen. En rond 18h20 zag Team VDW Motorsport Edwin de Z3M op de 17ste plaats in het algemeen klassement en op de 2de plaats in Belcar klasse 4 over de streep rijden onder luid applaus van het ganse team !
Wederom een mooie finish van het familiale raceteam uit Kasterlee; het best mogelijke in dergelijk startveld. Bovendien kon Team VDW weer op het podium en eindigt zo in het Belcar Endurance Championship op de 2de plaats in Belcar klasse 4.
Hiervoor had het team bij de start van het kampioenschap onmiddellijk willen tekenen. Het was ronduit een fantastisch raceseizoen voor Team VDW Motorsport ! Het ganse team heeft veel plezier beleefd aan dit raceseizoen en de BMW Z3M heeft weer bewezen competitief én betrouwbaar te zijn, met dank aan alle goede zorgen van Ron, Peter, Jo en alle anderen bij VDW Motorsport die geholpen hebben om de Z3M steeds in optima forma aan de start te brengen. En laat ons zeker niet de dames vergeten die er telkens voor zorgden dat het team voorzien werd van lekker eten, drinken en ook veel liefde en genegenheid ?.
En uiteraard ook een dikke dankjewel aan Tino Jacobs, die voor het eerst onze “huisfotograaf” werd dit jaar, voor de superfoto’s die voor elkeen in het team een blijvende herinnering zullen blijven. Thanks Tino !
Klinkend op een fantastisch raceseizoen en vooruitblikkend op een mooi, nieuw seizoen volgend jaar, gaat Team VDW Motorsport tijdens de “winterstop” de racewagen weer sneller te maken om zo volgend jaar weer een beetje sterker aan de start te komen. Hopelijk met hetzelfde team én gedrevenheid !
Aan alle sponsors en supporters van Team VDW Motorsport: bedankt voor jullie inzet, steun en complimenten ! Zonder jullie ook geen races. Oprechte dikke merci !
Volgend jaar gaan we er weer vol voor ! See you next year !