Syntix Superprix 2017

New Race Festival 2017
June 5, 2017
24 Hours of Zolder 2017
August 22, 2017

Syntix Superprix 2017

Race 3 van het Belcar Endurance Championship ondertussen. Team VDW Motorsport heeft na de vorige race keihard gewerkt aan de Z3M. Het sperdifferentieel werd gereviseerd, een volledig nieuwe en instelbare achteras werd gebouwd en gemonteerd. Dit biedt meer mogelijkheden om de race-auto beter af te stellen qua wegligging en we hoopten daarmee toch weer iets sneller te kunnen gaan in het competitieve veld van dit kampioenschap.

Tijd om het nieuwe materiaal te testen was er helaas niet, dus het werd afwachten hoe de Z3M zich zou gedragen in de kwalificaties.

Deze derde race van het kampioenschap was er eentje van drie uren en er werd beslist dat het vaste trio, Ron, Edwin en Pascal aan de start zouden komen. Edwin was nog op familievakantie en moest daardoor verstek geven voor de kwalificaties op zaterdag. Deze zouden Ron en Pascal afwerken en Edwin zou het team dan vervoegen op zondag voor de race.

De kwalificaties verliepen helaas eerder moeizaam. Het team had meer van de auto verwacht met de aangepaste ophanging. Ron had als eerste de auto “verkend” tijdens de kwalificaties, en klokte al snel mooie rondetijden, maar kende nog wat kinderziektes op vlak van de wegligging. Op de rechte stukken was de race-auto niet helemaal stabiel en had opnieuw veel last van onderstuur in de bochten. Tijdens het wisselen van piloot werd er beslist de auto wat “zachter” te zetten. Pascal nam het stuur over en kon na enkele rondjes ook best goede rondetijden op de tabellen zetten. Als gevolg van het onderstuur ging Pascal twee keer van de baan, zonder al teveel erg. Een keer bij uitsturen van de Bianchi-bocht met twee wielen door de grindbak en een keer bij uitkomen van de Jacky Ickx-chicane door het gras… de auto gaf niet al teveel vertrouwen aan de piloten. Bedoeling was dat Ron de laatste tien minuten van de kwalificaties nog zou rijden, maar uiteindelijk liet het team Pascal de kwalificaties uitrijden. Achteraf gezien niet de juiste keuze en had er beter nog gewisseld geworden om zo nog een en ander aan de afstelling aan te passen om zo nog enkele rondjes te kunnen “testen”. Maar achteraf is het altijd makkelijk te zeggen wat er had moeten gebeuren…

In de namiddag werd er, op basis van de feedback van Ron en Pascal, nog hard gewerkt aan de ophanging door Peter en Jo. Er werd beslist de auto veel harder af te stellen om het onderstuurkarakter te onderdrukken. Helaas konden we niet meer testen op zaterdag en was het een beetje “gokken” of we de juiste keuzes maakten. Ondertussen werd Edwin, die op terugweg was van vakantie en zo’n 1.300km moest rijden, op de hoogte gesteld van de kwalificaties.

Zondag racedag. Opnieuw een zonnige dag op Circuit Zolder, wat altijd fijn is voor een race. Er stond opnieuw een mooie racedag op het programma op het Limburgse asfaltlint.

In de voormiddag werd er door het team nog beslist om de achtervleugel “in te korten”. Deze zorgt voor druk op de achterkant van de race-auto, maar gezien we zoveel onderstuur hadden in de kwalificaties, leek het beter om de helft van de vleugel eraf te nemen. Hierdoor zou de auto wat meer schuiven over de achterwielen waardoor ze minder over de neus zou schuiven? Uiteindelijk is het voor de piloten makkelijker de achterkant op te vangen bij het schuiven dan als de auto over de snuit schuift… Het bleef een beetje afwachten welke impact het zou hebben op de wegligging en niemand had het antwoord op dat moment. Dat hoort er nu ook eenmaal bij en maakt het net spannend…

Pascal ging opnieuw de start nemen van deze derde race in het kampioenschap. De start verliep vlekkeloos, Pascal kon vlot aansluiten bij de M235i’s en de auto gaf meer vertrouwen dan tijdens de kwalificaties. Nochtans waren de tijden wat trager dan tijdens de kwalificaties. Pascal had een mooi gevecht met de M235i van team Baelus-Lievens die haasje-over met elkaar speelden. Maar het was een mooi en fair gevecht tussen beide race-auto’s. Van zodra het spel van de pitstops begon te spelen bij de teams, konden we mooi opklimmen in de ranking.

Na 1h15 maakte Team VDW Motorsport zich op voor de eerste rijderswissel. Edwin nam het stuur over van Pascal en vertrok voor het eerst met de aangepaste auto, Edwin had er niet eerder mee gereden, wat niet ideaal was. Het begin van de stint was lastig; Edwin was aan het vechten met de auto om er snel mee te gaan. Na verloop van tijd gingen Edwin’s rondetijden naar beneden maar vroeger dan voorzien voerde het team toch de rijderswissel door. Edwin had alles gegeven, maar was stikkapot. De combinatie van de lastig te besturen auto, de enorme hitte in de wagen en het feit dat hij daags voordien zo’n lange terugrit van vakantie had gemaakt en dus niet topfit aan de race kon beginnen, was niet ideaal. Toch mooi zijn stint zonder incidenten kunnen afwerken.

Ron scheurde dan de pitlane uit voor de laatste stint op weg naar de finish. Eén van onze concurrenten in de klasse had ondertussen problemen en zo lagen we op 2de positie in onze klasse. Ook in het algemene klassement konden we een mooi resultaat rijden, maar dan moest Ron flink aan de bak en dat werd door teamchef Peter ook zo doorgegeven aan Ron. Het laatste half uur was razend spannend! De “Woutim”-M235i zat ons op de hielen en hoewel het niet om een plaats in de klasse ging, wouden we deze ten alle koste voor blijven. Ron reed op de limiet en toonde zijn stuurmanskunsten in de Z3M. Team VDW Motorsport finishte daarmee met een luttele 2,2 seconden voorsprong op de M235i op een knappe 16de plaats algemeen en 2de in de klasse. Opnieuw een knappe prestatie van het ganse team! Chapeau!

Na deze derde race van het kampioenschap staat Team VDW Motorsport op de 2de plaats in het kampioenschap in Belcar klasse 4. Tijdens de 24 Hours of Zolder zullen de kaarten echt geschud worden. Het belooft een spannende race te worden!

Nu gaat het team nog enkele weken keihard aan de slag om de Z3M in optima forma aan de start te laten verschijnen van de Koninginnenrace eind augustus.

Op 9 augustus staat er nog een testsessie gepland met als bedoeling de afstelling van de Z3M verder te ontwikkelen. Testen, aanpassen, werken, feedbacken, … komt helemaal goed. Spannende weken voor Team VDW Motorsport voor de boeg!

Tot de volgende keer, dé 24 Hours of Zolder ! Be there!

Comments are closed.